De afgelopen jaren heeft de maakindustrie van ons land zich enorm ontwikkeld en is er een grote groei doorgemaakt. Dat heeft geresulteerd in een stijging van de omzet voor veel bedrijven in deze sector. Die stijging laat zien dat de Nederlandse consument veel gebruikmaakt van de maakindustrie. Iets waar jij als zzp klusser met twee rechterhanden, goed op kunt inspelen! In dit artikel bespreken we een aantal trends die jij kunt gebruiken binnen je eigen werkzaamheden en klantenkring.
Maakindustrie
Voordat we de trends bespreken, is het handig om de term ‘maakindustrie’ eens door te nemen. Want wat verstaan we daar eigenlijk onder? Onder de maakindustrie vallen bedrijven en ondernemers die onbewerkte materialen tot nieuwe producten kan verwerken. De sectoren die hier onder vallen zijn vrij uiteenlopend, van elektronica en kunststofverwerking tot machinebouw, textiel en transportmiddelen. Maar ook als zzp klusser val je onder de maakindustrie, wanneer je grondstoffen tot een bruikbaar product kunt transformeren. Op de trends binnen de maakindustrie kun jij dus goed anticiperen met jouw eigen werkzaamheden.
Ambacht
De Nederlandse consument wil terug naar het gevoel van het oude ambacht. Persoonlijke aandacht, ruimte voor eigen wensen en ideeën en een goede service – vooral geen massaproductie. Massaproductie is de afgelopen jaren in een steeds negatiever daglicht komen staan. De slechte arbeidsomstandigheden, een slechte invloed op het klimaat en de minder goede kwaliteit zijn enkele negatieve kanten die men vaak benoemt. Als zzp’er ben je in een ideale positie om de klant het gevoel te geven dat zij een uniek product afnemen waarbij persoonlijke zorg en aandacht centraal staan. Een schutting bouwen, kunststof bewerken tot uniek meubelstuk of het leggen van een mooie houten vloer: jij bent de expert die weet hoe het moet en die de tijd neemt voor de wensen van de klant. Geen tussenpersonen, fabrieken of dertien-in-een-dozijn product. En dat willen we!
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een trend die doorsijpelt in veel verschillende sectoren, zo ook in de maakindustrie. Men wil steeds bewuster en duurzamer gaan leven en is ook op zoek naar duurzame oplossingen voor in huis of wil graag bewust consumeren. Je kunt daarom bijvoorbeeld gebruik maken van veel duurzame materialen die op een klimaat neutrale manier worden gewonnen of geproduceerd. Ook kun je klanten advies geven omtrent verduurzaming. Denk aan onderwerpen als isolatie, zonnepanelen, en de warmtepomp. Laten zien dat je duurzaam onderneemt en hier veel vanaf weet, is een uitstekende manier om in te spelen op deze trend.
Met inspelen op trends vergroot je je klantenkring
Het kan onbenullig lijken als zzp’er, inspelen op trends. Maar toch kan het een potentiële klant net dat ene zetje geven dat nodig is om met jou in zee te gaan, waardoor je jouw klantenkring weer vergroot. En als je zo’n klus naar tevredenheid volbrengt, zegt deze klant het hopelijk weer voort. Bovenstaande trends zijn twee trends waar je als zzp’er vrij gemakkelijk op in kunt spelen, dus doe er zeker je voordeel mee!